Viimeisen kahden vuoden aikana niin sanotut last mile -tuotteet eli kauppaan asti kuljetettavat puoli- ja varttilavat ovat kasvattaneet suosiotaan Suomessa. Keskusliikkeet suosivat pienempiä lavakokoja, koska ne vähentävät varastointitarvetta.

”Pienet tuote-erät saadaan varttilavalla nopeasti tuottajalta kauppoihin. Myös yksittäisten myyntierien pienentyminen kannustaa keskusliikkeitä suosimaan pienempiä lavakokoja, sillä puoli- ja varttilavoilla tuotteita ei tarvitse uudelleen pakata keskusliikkeellä vaan ne voidaan toimittaa sellaisenaan suoraan kauppaan asti”, kertoo CHEP Finlandin johtaja Mia Frölander-Ulf.

Enemmän vaihtoehtoja kuluttajille

Vaikka varastojen sujuvuudella on iso merkitys keskusliikkeille, kyse on myös kuluttajien toiveista. Koska kuluttajat haluavat kaupassa enemmän vaihtoehtoja, kauppojen myyntierät pienentyvät.

”Jos kuluttajat haluavat valinnanvaraa, kauppiaan on tilattava esimerkiksi useita erilaisia maissihiutaleita, mutta vähemmän yhtä lajia. Kun tavarat tulevat puoli- ja varttilavoilla, samaan hyllytilaan mahtuu laajempi valikoima.”

Lisäksi on todettu, että varttilavat lisäävät myyntiä.

”Brändinmukaisilla pahveilla ne ovat valmiita menekinedistämistuotteita, jotka on helppo sijoittaa pieneenkin kauppaan. Varttilavoja kysytäänkin meiltä paljon”, Frölander-Ulf toteaa.

Puolilavojen Managed recovery -palvelumalli säästää rahaa ja ympäristöä

CHEPin käytetyin kuormalavatuote ovat tänä vuonna olleet puolilavat. Kysyntää selittää osittain kuljetusten kansainvälisyys, sillä maan rajat ylittävissä kuljetuksissa CHEP on helppoudessaan lähes ainoa vaihtoehto. Kattavan verkoston kautta tuotteet voidaan kuljettaa maahan kuin maahan, eikä asiakkaan tarvitse huolehtia kuormalavojen palautuksista. Puolilavat ovat myös edullinen ja ympäristöystävällinen vaihtoehto.

”Puolilavat ovat kestävimpiä kuormalavojamme, joiden laskennallinen rikkoutumisprosentti on vain parin prosentin luokkaa ja ne tarvitsevat huoltoa äärimmäisen harvoin. Olemme ottaneet käyttöön uuden managed recovery -palvelumallin, jossa puolilavat kiertävät asiakkaalta asiakkaalle – esimerkiksi kauppiaalta valmistajalle ja valmistajalta keskusliikkeelle – ilman käyntiä varikollamme. Varikkokäynnin poisjääminen parantaa toimitusketjujen ekologisuutta, koska kuljetettavat kilometrit ja hiilidioksidipäästöt vähentyvät”, Frölander-Ulf kertoo.

Vihannespuolella kuormalavojen ja laatikoiden yhteishankinta lisää kustannussäästöjä

Elintarvikealalle kiinnostava vaihtoehto on mahdollisuus vuokrata kuormalavat ja esimerkiksi vihannesten kuljetukseen tarkoitetut kierrätettävät muovilaatikot samalla kertaa.

”CHEP ja muovilavojen valmistaja IFCO ovat molemmat vakaita ja luotettavia yhtiöitä. Yhteisesti käytetyt vuokra-alustat tulevat edullisemmaksi, ja samalla säästyy aikaa, kun molempien tuotteet voi tilata kerralla tutulta yhteyshenkilöltä”, Mia Frölander-Ulf vinkkaa.