Linkosuon leipomo on toiminut Pirkanmaalla yli 80 vuotta. Leipomo tuottaa jonkin verran tuoreleipää omalla ja yksityisillä tuotemerkeillä, mutta parhaiten se tunnetaan rukiista tehdyistä snack- kuivaleipätuotteistaan, kuten RuisSipseistä ja RuisLastuista. Niistä onkin tullut leipomon päätuote.

Tuotantomuutosten myötä leipomo on ottanut koko toimitusketjun tarkasteluun. Yhtenä osa-alueena ovat tavarakuljetukset. Vuosien mittaan Linkosuon jakelualue on laajentunut valtakunnalliseksi. Jo vuonna 2010 Linkosuo valitsi tuoreleipien kuljetukseen IFCOn uudelleenkäytettävät muovilaatikot.

”Pakkausvaihtoehtoina olivat vuokrattavat ja kierrätettävät muovilaatikot tai kertakäyttöiset pahvilaatikot.  Vuokralaatikot olivat helppo vaihtoehto niin meille kuin asiakkaillekin. Meidän ei tarvitse huolehtia laatikoiden takaisinkeräämisestä ympäri Suomen, ja asiakkaallekin muovilaatikko toimii pahvilaatikkoa paremmin tuoreleipien esillepanossa. Ympäristöäkin ajateltiin: Laatikoista ei synny ylimääräistä jätettä, koska ne voidaan käyttää uudelleen”, kertoo Linkosuon leipomon logistiikkapäällikkö Teemu Hämelahti.

Tehokkuutta ja kustannussäästöä CHEP-puolilavoilla

Kesällä 2017 Linkosuo vaihtoi kertakäyttöiset puolilavat CHEPin vuokrattaviin puolilavoihin. Puolilavoja käytetään kuivaleipätuotteiden kuljetukseen sekä tuoreleipälaatikoiden alustoina kotimaassa.

”Yhteistyö CHEPin kanssa alkoi oikeastaan asiakkaiden toiveesta. Kotimaiset kaupan toimijat ovat uudistaneet ja automatisoineet logistiikkakeskuksiaan. Niiden toimintaa helpottaa se, että asiakkaat käyttävät omissa kuljetuksissaan standardien mukaisia kuormalavoja. Vääränkokoinen tai rikkinäinen kuormalava voi aiheuttaa kalliita tuotantokatkoja jakelukeskuksissa.”

Toki Linkosuo itsekin hyötyy CHEP-lavoista. Niiden käyttö on kustannustehokasta ja säästää ympäristöä. Linkosuo käytti aiemmin kertakäyttöisiä pahvilavoja, joista syntyi huomattavan paljon jätettä.  CHEP-puolilavat puolestaan pysyvät käytössä vuosia.

Linkosuo neuvotteli kuormalavoille edullisen Managed Exchange -sopimuksen. Se tarkoittaa käytännössä, että Linkosuon kuljetusautot käyvät itse noutamassa tarvittavat lavat keskusliikkeen terminaalista.

”Toimitamme lähes päivittäin tavaraa Inexin Lempäälän terminaaliin. Siksi päädyimme sopimukseen, jossa käymme itse hakemassa tarvitsemamme kuormalavat keskusliikkeen terminaalista. Vähennämme kuljetuksessa tyhjiä kilometrejä, kun viemme menomatkalla tuotteet terminaaliin, ja paluumatkalla tuomme kuormalavat leipomolle”, Hämelahti sanoo.

Managed exchange -ratkaisu on edullinen ja sopii erityisen hyvin puolilavoja käyttäville asiakkaille, sillä lavat ovat erittäin kestäviä, ja niiden rikkoontumisprosentti on hyvin alhainen, vain noin kolme prosenttia. Huoltotoimenpiteitä tarvitaan siis huomattavasti vähemmän kuin suurien EUR- tai FIN-lavojen kohdalla.”

”Pakkaamme lavat käsin, joten huomaisimme siinä, jos joku lava olisi rikkinäinen. Puolen vuoden aikana kohdalle on osunut vain yksi palautettava lava.”

Kaiken kaikkiaan Linkosuon leipomossa ollaan yhteistyöhön varsin tyytyväisiä.

”Vuokrattavien puolilavojen käyttö on tehostanut kuljetuksia ja tuonut kustannussäästöjä. Lisäksi tiedämme, että saamme aina tarvitsemamme kuormalavat lyhyelläkin varoitusajalla.”