Vartti- ja puolilavat nopeuttavat tuotteiden esillepanoa ja puettuna brändinmukaisiin pahveihin ne edistävät myyntiä. Mutta nyt CHEP haluaa auttaa kauppoja lisäämään myyntiä vaikuttamalla asiakkaiden ostopäätökseen myymälässä.  Mitä ihmettä? Asiaa ymmärtääkseen on kurkistettava Euroopan ensimmäiseen virtuaalitodellisuuteen rakennettuun myymälään.

Asiaa valaisee Marco Salort Pons, joka vieraili lokakuun alussa Helsingissä EmPack-messuilla. Salort Pons vastaa CHEPin Last Mile Solutions -ratkaisujen kehittämisestä Euroopassa:

”Olemme määrätietoisesti kehittäneet shopper-markkinoinnin osaamistamme, mutta päästäksemme askeleen edelle muita, rakensimme täydellisen vähittäiskaupan myymälän virtuaalitodellisuuteen. Ymmärrämme ostajan käytöstä, kategorioita, kauppojen rakennetta, kilpailuasemaa, valmistajia ja jälleenmyyjiä – ja nyt pystymme jakamaan ymmärryksen asiakkaillemme virtuaalisesti.”

Virtuaalisen myymäläkokemuksen avulla kehitetään myynninedistämisratkaisuja vähittäiskauppoihin. Virtuaalikauppasovellus havainnollistaa esimerkiksi, miten myytävät tuotteet kannattaisi kauppaan sijoitella.

”Tottakai meidän on aluksi pitänyt todistaa, että kuormalavojen toimittaja voi todella toimia myös strategisena kumppanina myynnin edistämisessä. Mutta kun luottamus on saavutettu, tulokset ovat olleet vaikuttavia”, Marco Salort Pons kertoo.

CHEPin tiimi loi ensimmäisen virtuaalimyymälän Espanjassa suurelle vähittäismyyntiketjulle yhdessä VR-kumppaninsa New Horizonsin kanssa. Asiakkaalle luotiin virtuaalinen hypermarketti, jossa asiakas sai suosituksia siitä, miten eri tuotekategoriat kannattaa sijoittaa myymälään. Virtuaalisovelluksen avulla ostajien tarpeisiin voidaan vastata eri näkökulmia soveltamalla. Hanke vakuutti vähittäismyyjän, joka päätti toteuttaa suositellut muutokset hyvin tuloksin.

Onnistuneen alun jälkeen virtuaalinen kauppasovellus on otettu käyttöön jo useassa maassa: Yhdistyneessä kuningaskunnassa, Ranskassa, Portugalissa, Benelux-maissa, Saksassa, Puolassa ja Italiassa sekä Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

Suomalaiset pääsivät tutustumaan virtuaalimyymäläsovellukseen lokakuussa EmPack-messuilla, ja uusi palvelu saadaan laajempaan käyttöön talven aikana.

Ensi vuonna Euroopassa suurta kiinnostusta herättänyt virtuaalikauppasovellus saadaan Suomeenkin, kertovat Mia Frölander-Ulf ja Marco Salort Pons.

Last Mile Solutions CHEPin Last Mile Solutions -ratkaisut (LMS) auttavat asiakkaita myymään enemmän ja vähentämään kuluja koko toimitusketjussa. LMS-ratkaisut ovat tuotteita ja palveluja, jotka keskittyvät kauppaan ja ostajien tarpeisiin. CHEP on luonut esimerkiksi virtuaalitodellisuuteen perustuvan, räätälöidy menetelmän, joka auttaa asiakkaita myymään enemmän vähemmällä.