CHEP seuraa tarkasti lavoja, joita sen asiakkaat käyttävät kuljetuksissaan. Kuljetuksia seuraava analytiikka paljastaa esimerkiksi sen, että Suomessa vartti- ja puolilavojen suosio on edelleen kasvussa. Sen sijaan Suomeen tulevissa kuljetuksissa on käytössä huomattava määrä 1200 x 1000 mm -kokoisia lavoja. Nämä lavat eivät juurikaan liiku Suomen sisällä poikkeavan rakenteensa vuoksi.

Näitäkään lavoja ei kuitenkaan tarvitse palauttaa tyhjinä ulkomaille, sillä ne toimivat erinomaisesti vientiin kohdistuvien tuotteiden alustoina.

”1200 x 1000 mm -kokoisia lavoja saapuu Suomeen esimerkiksi ulkomaisten vihannes-, hedelmä- ja päivittäistavarakuormien mukana. Tällä hetkellä lavoja saapuu Suomeen enemmän kuin mitä maasta poistuu. Suosittelemme niiden käyttöä tuotteitaan Eurooppaan vieville yrityksille. Euroopan maihin kohdistuvassa viennissä muut alustavaihtoehdot ovat käyttää FIN-lavoja tai teettää sopivat lavat itse, mutta niihin verrattuna 1200 x 1000 mm -lavat ovat erittäin edullinen vaihtoehto. Jos vienti näihin maihin on ajankohtaista, tarjoamme lavoja juuri nyt erittäin kilpailukykyiseen hintaan”, vinkkaa CHEP Finlandin johtaja Mia Frölander-Ulf.